Alla inlägg den 1 april 2017

Av Bella - 1 april 2017 17:17

  I dag är ingen vanlig dag! Idag fyller min lilla farmor 90 år. Fast, hon gör det uppe i himlen.   Farmor, Elina, var en krutgumma av sällan skådat slag.

Men så var hon finska också.   Vi finnar talar om den finska Sisun. Sisu är ett ord på finska som betyder kampvilja, envis uthållighet, ilska, att aldrig ge upp, "jävlar anamma". Sisu sägs ibland vara typiskt för det finska folklynnet. 

 

Trots 65-70 år i Sverige talade hon fortfarande som ett litet Mumintroll. Hon var ungefär tre äpplen hög och blev allt mindre med åren. 6 stycken barn födde hon i sitt liv. Den äldsta när hon var 20 år gammal.

  På bröllopsfotot mellan farmor och farfar kan man allt se att hon var en stilig tös, och att de var väldigt unga.  

 

Min farmor gick bort för mindre än 6 månader sedan. Hon var in i det sista vaken och alert i huvudet. Men med den lilla kroppen var det sämre ställt. Hon var som en liten fågelunge till slut. Men fortfarande viljestark. Farmor bodde långt ner i Skåneland.

  Det betydde mycket för mig att jag hann få hålla hennes hand dagarna innan hon somnade in lugnt och stilla. Mitt lilla finska Mumintroll-farmor.     

 


Onnellinen isoäiti - Grattis farmor. 

Ovido - Quiz & Flashcards