Direktlänk till inlägg 2 april 2017

Våren - En tid för allt!

Av Bella - 2 april 2017 20:14

Våren har alltid varit min favoritårstid. Det är då både naturen och jag själv börjar leva igen. Jag är född på våren, den 23 april. Faktiskt på samma dag som min mamma.   Det skiljer 24 år mellan mig och lilla mamsen.   

 

Våren är också den tid då det är som mest att göra på gårdar runt om i landet. Så även på Tallbo.

 

Just nu är det ju hönseriet och tillhörande hönsgård som ska färdigställas så att 15 småhöns ska få komma ut och suga i sig av sol, värme, insekter och annat göttigt. Gårdens fyra gammeltanter kommer få fortsätta ströva fritt över våra ägor. Men vi vill ju inte att de små ska bli föda åt rovdjur. Vi har gott om rovfåglar - så stora som örnar! Mäktiga djur!  

 

I går lade jag 20-talet nya ägg på kläckning i maskinen. Det tar 21 dagar för en liten kyckling att bli färdig där inne. 


Idag har jag haft lyxen att få ensamtid med vår näst äldsta unge, sonen på 14 år. Han är liksom jag ett naturbarn och eftersom solen strålade mot oss idag for vi på utflykt till Kolmården. (Inte djurparken). Hälsade på lite vänner. Fick en tjusig rottingstol till skänks. Tog en glass och letade vackra stenar vid Bråvikens strand.

 

 

 


 
 
Ingen bild

Isabelle

2 april 2017 21:35

14 år... Ja, vart tar tiden vägen?? Skönt att få vara bara du och han och göra sånt som ni tycker om <3

Bella

3 april 2017 14:15

De växer upp allt för snabbt! Samtidigt som det är underbart att se dem stå på egna ben,så är jag så tacksam för de stunder de vill "hänga" med sin mamma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Ovido - Quiz & Flashcards