Alla inlägg den 25 april 2017

Av Bella - 25 april 2017 19:26

 

Ja, så här är det nu. Den sistkläckta kycklingen lever än. Pigg och livlig. Men, den ser mig som sin mamma och piper olyckligt efter mig var gång jag måste sätta den ifrån mig. Nu håller den till i polokragen. Sover lite och stökar runt lite. Försökte sätta den en stund hos sina syskon.. Men den skrek så dant att vi fick avbryta och den kravlade tillbaka upp i min krage igen. 

Jag är nu sådan djurvän att jag helt enkelt anpassat mig efter det "Nya" livet. Får inte mycket gjort med en kyckling innanför kragen. Men! Att vara mamma är väl det viktigaste jobbet man kan tänka sig att ha! 

Av Bella - 25 april 2017 13:30

Den 23 april var det dags för småhönsen att göra gammelhönsen sällskap inne i nya hönshuset och hönsgården, vid namn Hönköping!

Gubben slutförde stängslet i rastgård nummer ett. Denna kommer bli öppningsbar in till ytterligare en sammankopplad avdelning för hönsen att gå i. Hönsfötter och framförallt hönsens beteende att krafsa i allt de ser, som liknar jord.. Gör att slitaget och trycket mot marken och allt som växer där blir stort. För stort! Inget tillåts växa upp innan en ivrig näbb och ett par fötter är där och bökar runt. Nu handlar det om, i skrivandets stund, 18 par fötter! 

 

Flockdjur, såsom höns, uppvisar ett visst panikartat bettende när man försöker flytta dem.. Till slut fick vi fösa in dem alla i hönshuset och bära dem en och en över till "andra sidan". 

  Här är några av dem på plats i Hönköping. Inne i Hönköping grävde vi även en damm med drygt 200 liter vatten att dricka ur.

  Innan duken lades och vatten fylldes på var Snövit tvungen att inspektera så allt stämde enligt byggnormer. Och kanske mest norpa åt sig maskar...  

 

På morgonen den 24 april upptäckte jag en ensam grå småhöna inne i gamla hönsgården! Hur sjutton kom den tillbaks dit? Ingen aning! Men där satt hon och huttrade i småblåsten.

Tur att hon inte föll offer för det djur, av okänd art, som nu ett par nätter i rad stökat upp gräsmattan för oss.

 

Under samma dygn föddes även 14 små bebisar.   

För en liten krake är läget fortfarande lite ostadigt. Jag fick plocka ur den ur skalet genom att försiktigt pilla loss det hårda skalet från den mjuka hinnan, utan att skada denna (då kycklingen kan förblöda). Den ligger kvar i kläckaren, som en slags kuvös och repar på sig lite. Vi håller tummarna att den snart ska få komma till sina syskon. 

 

Skapa flashcards