Direktlänk till inlägg 5 maj 2017

Förbereder

Av Bella - 5 maj 2017 11:11

Förberedelserna och stöket fortsätter på Tallbo gård då den lilla gårdsbutiken nu färdigställs. Igår fick IKEA ett besök av mig och min dotter.

  Här har vi Diezel som undersöker lådan efter nyinköpta hyllor.

Antagligen mycket roligare än mattes arbete, att skruva samman alla delar till färdig hyllkonstruktion.

Jag är ingen IKEA-fantast måste jag säga. En viss släng av ADHD kan anas hos mig då jag faktiskt mest uppskattar sådant som sker snabbt och lätt. Min hjärna arbetar relativt snabbt närfrån det att jag får en idé tills projektet faktiskt är i land. IKEA tvingar mig att sakta ner.. Man ska följa utstakade vägar genom pilar på golvet. Man ska kika in i alla små uppbyggda rum och utrymmen - fast de ger föga utrymme för min galna kreativitet. Man ska anteckna var alla grejer finns, själv söka upp dem i lagret, plocka dem, försöka få in dem i den ALLTID för lilla bilen.. Och inte nog med det! Man ska sedan sitta mitt i en byggsats av smågrejor och försöka få ihop det man köpt och få det att likna varan i butiken. Nåja.. IKEA har bra "Spara och förvara-grejer" och därför besöker jag dem ibland.  

 

 Här är ett smakprov inne ifrån den lilla butiken som antagligen kommer få namnet Tallboden. (Originell idé, inte sant!?  ). 

    Främst är det ju ägg som kommer säljas. Men jag är som jag tidigare sagt väldigt pysslig av mig och ibland lite för spontan i mina inköp av sköna ting och grejjer.. Det blir således även lite utvald second hand och lite hantverk. På bilden syns lite av de saker jag knåpat ihop själv. Butiken kommer drivas enbart för att jag ska kunna fortsätta pyssla med mina små fåglar. 

 

Nu följer en spännande helg! Dagen inleddes med högljutt pipande inne från "Gula-rummet", där de minsta kycklingarna än så länge bor. Svaret låg i att de nu börjat flygträna och en av de små storfotingarna klev runt över golvet, oförmögen att flaxa tillbaks ner i lådan till de andra.

Dags för dem att flytta ut i kycklingstugan, som nu är tom efter att småhönsen flyttat samman med gammeltanterna.   

 

Vi ska även till att få kattungar nu, då Fluff går in för "Touch down" med sin runda mage. Hon verkar ha bestämt sig för att arkivskåpet, bland mattes numer sönderrivna deklaration och försäkringspapper ligger i en enda hög, blir en bra boplats. Hon hålls nu inomhus då hon inte kan avhålla sig från att klättra på stalltaket, i sitt vääääldigt gravida tillstånd.   Idag eller i morgon tror vi. 

 

Vi ska även hinna samla ett gäng starka armar och åka och lyfta iväg en mindre lekstuga att placera i hönsgård nr två. Samt bygga mindre altan uppe på loftet, där två gånger 40-årskalas ska firas den 20 maj. 

 

Trevlig helg till er alla! Ni som inte har ADHD kanske väljer att ta det lugnt.   

 
 
Ingen bild

Anna

5 maj 2017 11:46

Haha! Vad rolig du är i ditt skrivande ☺️! Vad fint det blir! Får komma ut o titta nån dag när kattungarna kommit 😉!

Bella

9 maj 2017 13:36

Du är alltid välkommen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Ovido - Quiz & Flashcards