Direktlänk till inlägg 18 maj 2017

Korvvakt

Av Bella - 18 maj 2017 10:05

Chorizo väger nu 296 g och blir mer och mer nöjd under längre och längre stunder. Mamma Fluff har nu fått lämna huset för en promenad i det fria under ett par tillfällen. Under den tiden är jag så gärna korvvakt, jag menar barnvakt.   

 

Här har vi video från dagens stund på tu man hand, bebis och jag,utan mamma Fluff. Den lille är ganska snuttig fortfarande.. Men utan mamma i närheten så går tassen lika bra.

 

Mamma Fluff hittades snart på jord-/lerhögarna intill vår tomt av dottern min. Hon bar in henne och se!..Då hade den lilla kattfröken plötsligt vuxit ett par centimeter över markytan! Det satt stora klumpar av lera under tassarna! Så innan hon fick ta trappan upp till sin bebiskorv blev det fotbad.

Alla som vet något om katter känner oxå till att de oftast inte är överdrivet förtjusta i att bada.. Inte ens fötterna. Så nu har såväl dottern som jag själv leriga fartränder över våra kläder. Samt att det är lera över hela handfatet, badrumsgolvet, hallgolvet och en bit av köksgolvet..   

 

På tal om att bada så hade jag i min tidigare ungdom en katt som hette Mulle. 

   Ja, här har vi honom. Han var verkligen inte en katt som alla andra! Mulle älskade att bada och plaska i vatten. Handfatet i badrummet var favoritplatsen för honom. Med kranen lite rinnande kunde han ligga där hur länge som helst. Tills jag hörde honom nysa lite, då var det dags att fiska upp honom och torka torr. Roligast var ju förstås när matte badade i karet! Då gick Mulle balansgång på kanten. Satte sig ner. Plaskade lätt med tassarna i vattnet, som för att känna temperaturen. Sedan gled han helt sonika ner i karet med mig. DET kan man ju tycka vad man vill om! Tokig var han i alla fall!

 

Mulle var dessutom väldigt smart! I den lilla sekelsifteslägenheten vi bodde i fanns bara en dörr (utöver ytterdörren), den in till badrummet. Mulle kunde få tokfnattsryck och bara löpa amok genom alla rum, med fara för sig själv och inte minst inredningen.   

Enda sättet att få stopp på 4 kg kattbulldoser var att placera honom inne i badrummet för en stund. Döm om min förvåning första gången det skedde och jag fann dörren låst från insidan när jag 5-10 minuter senre skulle släppa ut honom!

 

Mulle visade mig snart vad han kunde.. Varje morgon såg ju ungefär likadan ut. Jag menar, man kliver upp, går till badrummet osv osv. Mulle var ju alltid hack i häl med mig och kunde rutinen, om man säger så. Han vaknade med mig, sträckte på sig med mig, klev ur sängen samtidigt med mig, gick till badrummet... Hoppade upp på badkarskanten och slog med tassen på belysningen (när jag stängde dörren). Sedan satt han kvar där; tog ett tag med käkarna runt låskolven och vred den runt till dörren var låst. Tog sedan ett smidigt hopp ner till kattlådan medan jag satte mig på toastolen. När jag fällde ner locket hoppade han upp på det och över till handfatet - där tvättade jag mig samtidigt som katten låg under vattenstrålen och gjorde sitt.

 

En fantastisk herre!!   

 

Nu får vi vänta och se vad Chorizo är för någon liten personlighet.
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Ovido - Quiz & Flashcards