Direktlänk till inlägg 24 maj 2017

Bebisar överallt

Av Bella - 24 maj 2017 23:49

 

Ja nu får man se sig för vart man sätter fötterna. Chorizo ligger inte kvar där mamma Fluff lagt honom. Å andra sidan ligger inte Fluff kvar där Chorizo tycker att hon ska vara heller. Ynkligt pipande kravlar han sig ur boet på jakt efter lite tutte. Det är lite "Bambi på hal is" över det hela. Fyra tassar är allt annat än en barnlek att bemästra. Tekniken just nu är att kravla iväg med bägge framben. Därefter finns en slags förhoppning om att de två benen där bak liksom ska följa med.. DET gör dem inte! Liten rund och trind Chorizokorv liknar mer en platt salami där på golvet.. Som ju är ack så halt! 

Å man ska ju inte skratta. Men söthetsdöden är nära förstående! 


Ett par kliv ut från huset finner vi 14 små kycklingar på ca 1 mån som trippar runt inne i sin egna lilla boning. Även där får man titta noga, för just nu är gräsmattan där inne högre än en kyckling. Möjligtvis om de sträcker på sina små halsar kan man se dem på lite avstånd. Hihi 


Vi har några nya ägg i kläckaren.. Inte hade vi kunnat räkna med att första kullen vi kläckte fram skulle bestå till 60% av tuppar!! Istället för en massa ägg har vi en symfoni av Kuckelikuuuuu! 

Det råder dock stor osäkerhet på hur pass många hönor som, så att säga, fått påhälsning "där bak" av tupp. Vår äggleverantör på den fronten har minskat sitt tuppbestånd och har nu bara en endaste tupp till 20-talet brudar. 

Spännande nu i veckoslutet att lysa äggen för att få svar. 


Å idag var jag med egna yngsta "människobebis" och besökte högstadieskolan hon ska börja på i augusti. Tänk vad fort de små växer upp! 


Snart nog kravlar de Alla ur boet, har ägglossning, rusande hormoner och  man skriker Kuckeliluuu åt allt liksom för att stanna tiden lite. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Skapa flashcards