Direktlänk till inlägg 27 augusti 2017

katastrof!

Av Bella - 27 augusti 2017 20:51

I dag har arbetet på gården gått framåt. Hösten närmar sig och då är det ju alltid en del småfixande här och där. Just nu är det ju såklart fåglarna som tar en del tid i anspråk. Med 48 ägg på kläckning gäller det att skapa rum för alla.

Alla senast kläckta kycklingar blir kallade "plankton" hos oss så snart de får flytta ut ur vårt boningshus för att växa upp inne i lilla hönshuset. Vi har haft 11 "plankton" där nu. Idag fick de ge rum åt 9 stycken nya. Att ge rum betyder att flytta in i stora hönshuset, där de stora fåglarna bor. Läskigt!! En äldre tupp visade genast vad han tyckte om detta.. Så, i morgon blir det kanske en ny slakt här. Det är ju lite så att tupparna visar sitt rätta jag när nya fåglar tillträder flocken. De mest rangtörstande tupparna blir svåra att ha kvar. 

  Något liknande denna stege byggde gubben min idag. Den fick ersätta de få sittpinnar vi haft hitintills. Idén snodde vi från en blomsterbutik.. De hänger blomamplar på sina stegar.. Vi "hänger" upp höns på våra. Hihi 


Så höll det på att gå illa för vår lille nyfikne kattunge Chorizo idag. Jag och dottern var utanför huset för att anlägga vattendike från stuprännan till ett litet vattenfall nedför slänten.. 

Vi hade tillfälligt ett galler för ytterdörren för hundens skull (hon är gammal, döv när hon ej vill höra, olydig... ).

Chorizo försökte ta sig genom/över men fastnade med huvudet mellan gallret.. Han fastnade. 

  Att få loss liten panikslagen kisse resulterar ofta i skador på någon. Jag fick ett rejält bett in i leden... 

Men kissen är oskadd. 

What a day! 

 
 
Maria

Maria

28 augusti 2017 15:37

Hoppas tuppen varit snäll så ni slipper slakta :) Stackars lille kisse, tur att det gick bra. Men akta nu så du inte får infektion där katten bet dig. Inget bra ställe att få ett bett på.
Stegen var en bra grej till hönsen, lite annorlunda mot vad som är vanligt i ett hönshus tänker jag :)

http://gairamsbilder.blogg.se

Bella

1 september 2017 06:42

Ja, vet du, vi delade flocken och satte de nya tillsammans med ledartuppen och hans damer. Lyckat! De fick 1 1/2 dygn tillsammans innan jag släppte ihop alla. Ledaren försvarar sedan de mindre fåglarna. Nöjd!

Fingret läker fint. Kanske tur det var bett från kattunge.. De har kanske inte lika elaka baciller som vuxna?!

Tack för din omtanke!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards