Alla inlägg under september 2017

Av Bella - 30 september 2017 22:40

I dag kom vår lilla "sork" hem, jag menar Shiva vår lilla hund. Hi hi 

Shiva har bott hos min lilla mamma ca 4 veckor eftersom vi ju skulle få kattbebisar. Shiva har aldrig själv fått valpar. Men hon var som en mamma för lilla katten Fluff när hon flyttade hem till oss. Nu vill hon väldigt gärna även ta hand om Fluffs bebisar, något vi märkt på tidigare kull med ungar från Fluff. Tyvärr är hon lite för ivrig och bufflig med de små.. Vi valde att låta henne bo hos mamsen istället för säkerhets skull. 


Hon tilläts idag hälsa på de små liven.. Vi höll dock i bebisarna för att hindra Shiva från att skrämma slag på dem.

Jag kunde inte ta bilder på mötet.. Händerna fulla med luddiga djur... Men..

  Dagens sötchock! 

Se på de små tassarna! Knappt använda och alldeles mjuka. 😊


Med hela flocken av djur samlade igen känns familjen komplett. 


Av Bella - 29 september 2017 13:48

Nu har jag varit tyst en tid. Egentligen av ingen större anledning alls.. 

Tänkte bryta tystnaden genom att sötchocka er lite. Eller vad sägs om detta?   Fluffs bebisar är ca 1 månad gamla nu. De har ögonen öppna och världen är fantastisk! *hi hi*. Tänk att se och upptäcka precis ALLT för första gången. Det måste ju kännas som om man aldrig mer vill sova. Tassarna vill hela tiden iväg, men inte alltid alla åt samma håll, på samma gång.. Fyra tassar är ibland ett par för många (eller fyra).

  Här har kameran lyckats fånga dem båda på bild samtidigt med blicken vänd mot mitt håll. Alla som någon gång fotat djur vet hur svårt det kan vara; Placera djuret där bilden ska ta, ställa in zoom, hämta tillbaks djuret, få djuret att upphöra med sitt tuggande på diverse saker, börja om att ställa zoomen, åter igen hämta tillbaks djuret...

Ah, ni förstår nog! *Hi hi *. Här är det två stycken! 

  Inte bara jag blir frustrerad när de små ska förevigas på bild. Här har vi en till med lite humör som minsann kan visa att man alls INTE tänker sitta still och posera! 


Och ja, ni har gissat rätt... Kärleken är total hos oss ägg alla för dessa charmtroll. Att sälja någon av dem känns otänkbart! 

Såå, 7 katter!? Känns lagom? 


Av Bella - 19 september 2017 22:13

Nu är jag uppe på benen igen efter ett märkligt sjukdomstillstånd, eller vad det ska kallas. Totaldäckade hur som haver i onsdags föregående vecka och sov praktiskt taget nästan ett och ett halvt dygn. Sedan trodde jag mig vara människa nog igen, i veckoslutet, att kunna utföra sedvanliga sysslor på gården, typ mocka hönshus, anlägga trädgård och lite annat smått och gott.

Men icke! Kroppen sade ifrån och jag hade en nära döden upplevelse när jag försökte köra en kärra full med stora stenbumlingar uppför en slänt. (Håller på men en liten vattenkanal från ett stuprör som ska ledas nerför ett mindre vattenfall.. Osv osv.). Lite överdrift kanske, jag erkänner. Men det blev tungt att andas där en stund.

 

Näpp. Jag fick snällt gå in och syssla med lite mjukare sysslor, typ kattungar.     


 Säkert inte världsbäst kvalitet på videon. Man får ju inte använda blixt och starka lampor mot de små liven. Men nu har de öppnat ögonen och tränar för fullt på att få styrsel på alla fyra ben och tassar. Och det där lilla snöret som petar rakt upp ovanför bakbenen; -Vad gör man med det? Hi hi

Ja de är underbara! I filmen kan man se den lite större pojken stöka runt över den lite mindre tösen som har fullt upp med att tvätta tassen.

 

Hade ett lite försiktigt samtal med min kära gubbe om vad vi egentligen ska göra med de små.. Behålla, sälja, behålla, vad!!?? 

Samtalet lutade snart över mot att vi ju har gott om plats och hur synd det är om mamma Fluff att skiljas från sina barn.

Ah ni förstår säkert varthän detta lutar! Hi hi

 

Jag är bara innerligt glad att jag inte valt att bli uppfödare av djurbarn, för jag kan omöjligt skiljas från dem!

Av Bella - 15 september 2017 10:17

Först var det ju gubben och nu är det jag. Sov faktiskt bort i princip ett helt dygn i mitten av veckan. Igår tänkte jag att jag nog kanske mådde bättre. Passade på att mocka hönshus.. Sedan var det kört. Igen! Gick och la mig innan kl var tio igår kväll. Orkade upp för att fixa frukost till unga i morse. När skoltaxin åkt däckade jag igen. Vaknade nu och känner mig ganska död. Så egentligen är det nog Tallbotrollets spöke som bloggar. 

Bortsett från att jag ligger och lyssnar till ljudet av två snuttande kattungar i sovrummet och ljudet av 23 livliga kycklingar i rummet intill, som är mysiga ljud.. Så är detta ändå ganska träligt.

Eller som Askungen skulle sagt: -Nåja, vad är väl en bal på slottet...

Av Bella - 10 september 2017 21:53

Minns ni inlägget om vår jakt på kyl o frys? Det gick ju som bekant inte såsom vi hade tänkt oss. När skåpen väl var inbökade i köket upptäckte vi ju att affären skickat fel kylskåp! 

Vi försökte ringa omgående men telefonen hade ju stängts av en god stund innan stängning. Problemet var det samma när vi försökte ringa morgonen efter. Hängde verkligen på luren när telefonen hos butiken skulle öppna. Blev sen bortkopplad flera gånger efter att ha fått tvingas lyssna till någon hemsk "musik" medans jag väntade på:

"-Kunnig personal".. Som en telefonröst lät meddela. 

Det hela slutade med att vi fick åka 3 mil in till city och butiken. 

"Kunnig personal"?! Nja...

Vår kylskåp stod kvar i butiken. Det skåp vi faktiskt körde hem med dagen innan var det någon annan kund som väntade på. 


Mitt finska temperament gjorde sig påmint när vi tvingades vänta 30 minuter på att personalen skulle reda ut den här soppan. Helgen blev ju inte alls så som det var tänkt. 

Förhandlade så till mig en kompensation på 2000 kr för besväret att åka 6 mil tur och retur tre gånger om för att få det vi betalt för, Vi  fick låna större kärra, kånka tunga skåp hit och dit, flytta mat fram o tillbaks. ..

 Men! Visst blev det fint!? Rostfria skåp är snyggare än vita, iallafall i vårt kök. 

Av Bella - 9 september 2017 20:43

I torsdags började kläckning av totalt 47 ägg i två kläckare. Det är nu väldigt tydligt att vår egna maskin inte är konstruerad för ändamålet. Iallafall inte för lyckat resultat. De två första kycklingarna att komma ut ur skalet lyckades trilla ner i fatet med vatten som ser till att hålla jämn luftfuktighet. Detta är beläget under gallret som äggen ligger på. Kycklingarna dog där. 

I kläckaren som vi lånar förlöpte allt normalt. Dunboll efter dunboll kläcktes fram och torkade så som de skulle. 

Under fredagen kläcktes de allra flesta. Men i vår egna kläckare var det katastrof! Små kletiga och kladdiga kycklingar kravlade runt med äggskal och hinnor som hjälmar och sköldar över knopp och kropp. Jag fick blöta och pilla äggskal och hjälpa så gott jag kunde. 

Under lördagen har vi förlorat några småttingar. Ja, det blir tyvärr så när kläckning inte skett på bästa sätt. 

Vi är ganska säkra på att problemet ligger i att maskinen inte har tillräcklig vändning av äggen under "ruvning". De små fastnar då i äggvita och hinnor. Kläckningen tar för lång tid.

Jättetrist! Vi ska försöka returnera maskinen och söka efter någon bättre. 

I en låda kryllar det ändå av duniga bollar. 


  Här är några av dem. Inte alla har fått lämna maskinen ännu. De sitter på tork kan man säga. *Hi hi*


Av Bella - 9 september 2017 00:44

Lite måste jag få gnälla nu...

Jag ska inte bli långrandig. Lovar! 

Har farit runt på jakt efter ny kyl o frys ett flertal gånger. Ja 20 000 kr får man ju räkna med. För 20 000 kr kan jag ha jättekul! Att köpa kyl o frys hör inte till kategorin "jättekul"!!

Man skulle kunna tro att det bara är att hugga ett par skåp i mängden. Men Icke! För ju fler dörrar man öppnar desto mer inser man att de allra flesta faktiskt inte stämmer överens med familjens behov.. Som i vårt fall är - Gott om plats med god översikt.. Helst vid första ögonkastet in i skåpet. Våra tonåringar är antingen lata eller väldigt blinda, för står grejerna inte mitt framför ögonen på dem;  Då finns de inte! Märkligt! 

 

Vi fann två Mieleskåp för en summa strax över 20 000 kr, lyckades pruta ner till ett paketpris. Betalar. Går därifrån och försöker intala/övertala oss själva att detta priset var skåpen värda. Och de tycks verkligen motsvara våra behov. Nöjda! Sökandet är över och på minst 10 år slipper vi göra om detta! 

 

Butiken ringer veckan därpå och meddelar att bägge skåpen utgått ur sortiment! De hade dock skramlat fram ett nytt exemplar av Mielefrys på ett lager samt erbjöd oss köpa skyltex av kylen. Fick ner priset ett par tusen. 

Åker hem efter jobb.. Hämta kärran. Tillbaka till stan. Lassa på skåpen. Hem med dem. Nästan ryggskott på att bära in dem. Av med överflöd av emballage. Frysen såg bra ut! Glädje! 

Kylen.. Av med emballage.. -Älskling..Detta skåp är vitt! (Vi beställde rostfritt). -Älskling.. Detta är fel färg. Fel fabrikat. Fel skåp! Suck! 

 

I vårt kök, just nu.. 4 olika fabrikat, 4 modeller av kyl o frys. Å butiken stängde av telefonen 30 minuter för tidigt  just idag och ingen svarade två upprörda, urfattiga, besvikna kyl o frysköpare.

 

Nu kvällsläsning i form av konsumentköplagen.

 

PS Dottern väckte oss strax före 5:30 i morse. Hade ramlat ur loftsängen och hade ont från axlar och nacke. Morgonen tillbringade vi på sjukhus. Sträckning blev diagnosen. Skönt! 

Av Bella - 6 september 2017 20:34

Så har vi under 3 dagar ägnat oss åt att flytta en hel arbetsplats till ny adress. Helt smidig flytt var det ju inte då vi fick vänta till dag tre på att ha möbler på plats. Ja inte bara möbler förresten.. Datorer och allt annat vi arbetar med fanns kvar på gamla adressen. Men nu är vi på plats i allafall. 

  Detta är mitt rum. (Innan möbler kommit). För mig känns det väldigt stort! Mitt gamla rum var knappt hälften så stort. Jag kallade det för "skrubben". Hihi  Men jag gillade min "skrubb ".

  Här är mina grejer på plats där jag vill ha dem. Även datorn har jag lyckats sätta samman igen. Hann dock inte provköra.. Men det ska väl inte va något knas...Tänker jag... Hoppas jag..

 Jag har utsikt över träd och gamla hustak. Angenämt!


Hemmakring rådet total kattastrof! Nej! Det är korrekt stavat! En katt går med tratt runt huvudet och äter penicillin och får inte gå ut. Två ska till veterinär i morgon för lite chip och knipps (kastrering av Diezel). De får ej gå ut och den som ska sövas får ej äta. 

Snacka om att de är rabiata!! Inte en grej står kvar där de ska va. De går fram som Hemuler! 


Å jag har övertagit gubbens förkylning, eller "Mans " som jag kallade den. Ah, nu är det dåligt med tålamod här. Haha 


Trevlig kväll på er! 


PS  Bebisarna växer och mår gott! 



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards