Alla inlägg under oktober 2017

Av Bella - 28 oktober 2017 00:37

Denna vecka har inte allting direkt gått min väg, så att säga. 

Utöver det roliga i att få leva som vi, på landet, omgiven av massa djur (vilda som tama); Så har jag en rolig "hobby" - Och det är min lilla gula sportbil. Den gör det ännu roligare att åka till jobbet eller vart jag nu än ska. Det är nästan som att klä på sig den bästa jacka man någonsin köpt och ägt. Den sitter där den ska och passar oavsett väder och tillfällen. 

Jag är dock inte överdrivet förtjust i att handla kläder. ;)


Gula faran (på bilden)  har nu börjat tjura sig lite. Tjuvar luft någonstans eller läcker för den delen. Hugger vid gaspådrag och är bara sååå INTE kul att köra nu. 

I förrgår gick nog en drivknut åt pipsvängen på väg i tidig mörk och regnig morgontimma. Haltade knarrande och knakande med lite felställt hjul in i jobbgaraget.

Liiite för mycket hyss just nu för att jag ska hålla mig sams med bilen! Så tyvärr, Gula faran, i helgen tittar Trollet på ny bil. 


Något riktigt skojigt var ändå den uppskattningsfest som kommunen jag jobbar i arrangerat för alla kommunanställda - "Inte bara en fest! " 

11 000 kommunanställda bjuds under en veckas tid in till evenemang med mingel, mat, magi och musik. På scenen fanns Symfoniorkestern och Jacke Sjödin, Andreas Nilsson och underbara Helén Sjöholm (bilden).  Gåshud när hon sjöng "Du måste finnas" och inte minst "Gabriellas sång". Mycket skratt till roligheter på scenen under kvällen.

 

Nu ett nöjt Tallbotroll under täcket som ser fram emot helgen. Fast lite orolig att bilen av intresse ska bli såld innan jag hinner titta/provköra... Inte som sagt något flyt denna vecka. 

Av Bella - 21 oktober 2017 18:30

  Lite bebissnack.. Celexa och Santax är praktiskt taget överallt och far. Pojken, Santax, älskar fötter! Han anfaller från alla håll han kan. Sitter som en tistel, fast med tänder och klor, i tår, hälsenor och strumpor. Vissa gånger ska han bara döda! Andra gånger tycks han bara vilja njuta av en gratis åktur. 

Celexa, den lilla damen, älskar bollar. Hon far runt som en tuss över hela golvet, jagandes varenda boll hon kan finna. 

De är så små än så länge att man ganska lätt missar att de finns där runt fötterna. Snabba som skabb är de också. 


Men vem kan väl motstå en ullig liten bebis när den ligger på rygg i ens hand, i ens knä eller uppkrupen på axeln. Det är verkligen fullt ös - medvetslös. Allt eller inget. Älskade små troll! 



Av Bella - 21 oktober 2017 16:10

  Kommer ni ihåg "Bosse bildoktorn"? 😉

Min kära lilla knallgula sportbil började för en kort tid sedan bete sig märkligt.. Startade utan problem men dog sedan och så samma sak igen. Behövde lite gas för att fortsätta gå. 

Sedan hackade den vid gaspådrag när jag skulle accelerera..

Lagom surt kände jag. 

Så kom första varningslampan följt av en ilsken signal. Snabbt.. För snabbt för att hinna se vad den varnade för. 


Idag kom svaren... Bilar behöver bra filter, tex luftfilter. Om filtrets lilla låda lossnar från fästet och filtret dessutom är fullt av någon slags fågel (INTE höna!!!).. Om bilen dessutom saknar kylarvätska OCH olja!!! Då får man visst räkna med diverse tjyvighet, varningslampor och ilskna signaler. 

Av Bella - 20 oktober 2017 22:56

En bit från där vi bor har ett stort hönseri med 14000 hönor drabbats av Newcastlesjuka. Samtliga fåglar fick avlivas. Inte bara är det tragiskt för djur och djurägare.. Det är också oroligt för oss andra som håller fåglar som hobby eller jobb. För min del är ju fåglarna både källa för glädje och lite extrainkomst. Vi följer så klart allt som sker på den drabbade gården. Jag har även anmält till Länsveterinär att jag håller fåglar. Vi ligger dock med marginal utanför gränser för det riskområde som ritats upp. Men det är en god idé ändå att finnas med på listan om fler fall skulle upptäckas. Då kan man snabbt få information. 

Nu är det ingen fara för oss människor att äta kött eller ägg tydligen från smittade höns.. Men viktigast för oss är ändå alltid djurens bästa. Samtliga av våra fåglar verkar iallafall friska och krya. De tillåts gå utomhus men all utfodring sker inomhus. Så gör vi alltjämt med tanke på fågelinfluensa och annat smittsamt. 

Av Bella - 7 oktober 2017 21:04

Ja, det är lite rörigt här just nu.. Två av ungarna ska byta rum med varandra. Det betyder att ett rum ska tömmas samtidigt med det andra och alla grejer ska på något vis byta plats med varandra, fast ändå hamna där de var - i det nya rummet. Hänger ni med? Ena rummet ska även målas om efter något annorlunda preferenser.. Ja, som inkluderar bla en delad vägg i två färger med något slags överlappande hjärta i mitten. Och tvärs genom hjärtat ska en ros målas! Jösses! 

So far har bägge rummen tömts och det ena är uppmöblerat på nytt. I det andra pågår målning för fullt samtidigt som alla möbler och prylar blockerar vår framfart lite överallt. Suck! 


Som om inte det räckte så var vi ju samtidigt tvungna att rensa bort skräp och annat onödigt, tvätta en massa kläder, gardiner, sängkläder, filtar... 

Gubben min insåg att skräphögen i hans garagehalva växt sig över huvudet så han drog igång en brasa! 


Så nu när kvällen är kommen är gubben eldvakt. Jag rensar i fotohyllan och försöker bringa ordning på 20 år gamla foton typ och huset luktar brandrök.


Vad har ni för idé gällande att sysselsätta er en helt vanlig lördag?  *Ha ha ha*


  Tur man har ett par antistressbollar att klämma lite på!


Av Bella - 3 oktober 2017 21:28

Visst har vi alla suttit bakom ratten och svurit över hur en del bilförare beter sig.  Förundrat oss över att människor kör mot rött, gör förbjuden U-sväng osv. Vi talar rakt ut i vår egna bil (som OM föraren i den andra bilen skulle höra): -Men för tusan, vad gör du!? Vi intalar oss att alla andra är idioter utom just jag själv. Känner ni igen er? Jag vet att iallafall jag tillhör den sortens bilförare. . Vissa dagar. Tills idag, då jag visade upp ett gott exempel på idioti i trafiken..

Till saken hör, till mitt försvar, att jag i två hela långa dagar suttit i föreläsningar i ämnet juridik.. Lagparagrafer och domstolsreferat hit och dit i sammanlagt 16 timmar! Dessutom bor jag på vischan där man kör lite så som vägskicket medger. Inte så många skyltar heller. 

Sällan vistas jag inne i civilisation. Men de få gånger jag gör det, som idag,  vinner ju gammal vana över allt nytt som kan tänkas  ha tillkommit sedan jag sist var i city, typ samtidigt som kalla kriget eller strax efter. Iallafall känns det så! Plötsligt står det ett hus där det tidigare var en parkeringsplats eller en park har omvandlats till parkering.. Ah ni fattar! 


Nåja, idag då! Med huvudet fullt av juridik förflyttar jag mig med bil genom city i värsta rusningstrafik. Min gamla vana säger mig att åka den väg jag sedan förr vet går lite snabbare och lite smidigare, trots rusningstrafik..

Slinker snabbt ut genom en liten lucka i bilköerna, för jag ska ju inte stå i dessa - jag vet ju en bättre väg! Men! Nu är det tjurigt värre. En bil kör bestämt fram och blockerar min väg! Varför? Flytta på dig! Tänker jag, stående tvärs över bägge filer..Viftar till och med lite åt föraren, så där lite dumförklarande ni vet. Lyckas till slut ta mig genom kön och blockeras åter av mötande trafik. Föraren pekar tydligt mot en skylt i hörnet... Förbud mot fordontrafik, enkelriktat!!

Pionröd inser jag att min gamla van(e)föreställning om hur saker alltid varit plötsligt har ändrats! 

Med kaoset som jag nog bidragit till bakom mig väljer jag att snabbt, innan jag skulle möta ny bil, köra 50 meter mot enkelriktat och snabbt glida in på en tvärgata. Skammen förföljde mig hela vägen hem. Men nu har den släppt och jag har lärt mig att se världen med mer nya ögon!


  Här är några varelser som totalt saknar trafikvett och även vett att kliva av vägen.. Fasaner. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards