Direktlänk till inlägg 3 oktober 2017

Trafikvett och van(e)föreställningar

Av Bella - 3 oktober 2017 21:28

Visst har vi alla suttit bakom ratten och svurit över hur en del bilförare beter sig.  Förundrat oss över att människor kör mot rött, gör förbjuden U-sväng osv. Vi talar rakt ut i vår egna bil (som OM föraren i den andra bilen skulle höra): -Men för tusan, vad gör du!? Vi intalar oss att alla andra är idioter utom just jag själv. Känner ni igen er? Jag vet att iallafall jag tillhör den sortens bilförare. . Vissa dagar. Tills idag, då jag visade upp ett gott exempel på idioti i trafiken..

Till saken hör, till mitt försvar, att jag i två hela långa dagar suttit i föreläsningar i ämnet juridik.. Lagparagrafer och domstolsreferat hit och dit i sammanlagt 16 timmar! Dessutom bor jag på vischan där man kör lite så som vägskicket medger. Inte så många skyltar heller. 

Sällan vistas jag inne i civilisation. Men de få gånger jag gör det, som idag,  vinner ju gammal vana över allt nytt som kan tänkas  ha tillkommit sedan jag sist var i city, typ samtidigt som kalla kriget eller strax efter. Iallafall känns det så! Plötsligt står det ett hus där det tidigare var en parkeringsplats eller en park har omvandlats till parkering.. Ah ni fattar! 


Nåja, idag då! Med huvudet fullt av juridik förflyttar jag mig med bil genom city i värsta rusningstrafik. Min gamla vana säger mig att åka den väg jag sedan förr vet går lite snabbare och lite smidigare, trots rusningstrafik..

Slinker snabbt ut genom en liten lucka i bilköerna, för jag ska ju inte stå i dessa - jag vet ju en bättre väg! Men! Nu är det tjurigt värre. En bil kör bestämt fram och blockerar min väg! Varför? Flytta på dig! Tänker jag, stående tvärs över bägge filer..Viftar till och med lite åt föraren, så där lite dumförklarande ni vet. Lyckas till slut ta mig genom kön och blockeras åter av mötande trafik. Föraren pekar tydligt mot en skylt i hörnet... Förbud mot fordontrafik, enkelriktat!!

Pionröd inser jag att min gamla van(e)föreställning om hur saker alltid varit plötsligt har ändrats! 

Med kaoset som jag nog bidragit till bakom mig väljer jag att snabbt, innan jag skulle möta ny bil, köra 50 meter mot enkelriktat och snabbt glida in på en tvärgata. Skammen förföljde mig hela vägen hem. Men nu har den släppt och jag har lärt mig att se världen med mer nya ögon!


  Här är några varelser som totalt saknar trafikvett och även vett att kliva av vägen.. Fasaner. 

 
 
Maria

Maria

4 oktober 2017 22:14

Jag har gjort något liknande en gång, och det var riktigt pinsamt när jag insåg vad jag gjort. Man får vara tacksam för att man inte var/blev orsaken till en olycka...

http://gairamsbilder.blogg.se

Bella

20 oktober 2017 22:54

Ja jösses! Jag skämdes så dant! Men inget hände. Tack o lov.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards