Direktlänk till inlägg 20 oktober 2017

Newcastle-sjuka

Av Bella - 20 oktober 2017 22:56

En bit från där vi bor har ett stort hönseri med 14000 hönor drabbats av Newcastlesjuka. Samtliga fåglar fick avlivas. Inte bara är det tragiskt för djur och djurägare.. Det är också oroligt för oss andra som håller fåglar som hobby eller jobb. För min del är ju fåglarna både källa för glädje och lite extrainkomst. Vi följer så klart allt som sker på den drabbade gården. Jag har även anmält till Länsveterinär att jag håller fåglar. Vi ligger dock med marginal utanför gränser för det riskområde som ritats upp. Men det är en god idé ändå att finnas med på listan om fler fall skulle upptäckas. Då kan man snabbt få information. 

Nu är det ingen fara för oss människor att äta kött eller ägg tydligen från smittade höns.. Men viktigast för oss är ändå alltid djurens bästa. Samtliga av våra fåglar verkar iallafall friska och krya. De tillåts gå utomhus men all utfodring sker inomhus. Så gör vi alltjämt med tanke på fågelinfluensa och annat smittsamt. 

 
 
Maria

Maria

23 oktober 2017 10:15

Det där lät inget vidare. Får hålla tummarna för att era höns inte blir sjuka.

http://gairamsbilder.blogg.se

Bella

28 oktober 2017 00:32

Ja uschan mig! Inget tecken ännu (ta i trä). Vi har över 60 fåglar så det vore hemskt om något sådant skulle komma hitåt. Gör vad jag kan för att förebygga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bella - 10 december 2017 11:36


  Tallboden heter min lilla gårdsbutik. Från Tallboden säljs allt från gårdens egna ägg till inköpta produkter från olika håll och kanter. Butiken har även ett mindre utbud av noga utvald second hand. Då och då deltar Tallboden i olika knallemarknade...

Av Bella - 22 november 2017 15:40

Nu har jag varit bloggare en tid. Jag började skriva mest för min egen del. Ett kul sätt att minnas saker man gjort. Eller varför inte skriva om drömmar och visioner?  För det mesta har min tråd handlat om livet på landet och arbetet med att bygga ...

Av Bella - 18 november 2017 16:59

  Kl 07:00 igår morse rullade bussen iväg med en hop pensionärer.. Och så jag då. Å mamsen. Fast hon är förtidspensionär. HHusebyslott och julmarknad stod som slutdestination. Om ni inte besökt denna så rekommenderar jag varmt en utflykt dit. ...

Av Bella - 11 november 2017 14:24


  Titta vad jag fyndat second hand denna veckan! Jag är väldigt förtjust i allt som har med natur att göra. Fat och skålar formade som blad och löv eller varför inte blommor. Mmmm, me like! Keramik som ser ut att vara lite slarvigt drejjat eller slar...

Av Bella - 6 november 2017 21:52


Idag när jag kom till jobbet möttes jag av många "Beklagar sorgen" och kramar för min bortgångna lilla Luna. Det värmde gott i hjärtat måste jag säga. Hon fattas mig den lilla Goa hönan!    När saker känns tunga är det skönt att för en stund få f...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards